Drukke tijd achter de rug

15 april 2018 - Tambo, Australië

Jullie hebben al een tijd niks meer van mij gehoord omdat het op stage een paar drukke weken waren. Hierdoor had ik weinig tijd om een nieuw verhaal te schrijven.

Maar inmiddels is de drukke periode met het werk omtrent de schapen voorbij. Dit begon op de zondag van pasen en heeft tot woensdag geduurd. In deze 4 dagen hebben wij zo'n 7 a 8000 schapen beschermd tegen de blowfly. De blowfly is een vlieg die schade kan aanbrengen bij de schapen door in het wol te kruipen.

Doordat de lammerperiode begonnen is zijn er ook al een aantal lammetjes geboren hier. Dit is natuurlijk altijd leuk om te zien :).

Op de zondag van pasen, zijn we op bezoek geweest bij 'buren' van de familie en daar hebben wij een bbq gehad. Dit was gezellig en het was ook leuk om met andere mensen uit het dorp kennis te maken.

Verder heb ik werkzaamheden gedaan om de boerderij te onderhouden. Een voorbeeld hiervan is het reparen van een hek omdat er in een korte tijd veel regen was gevallen. Door de vele regen was het hek vernield en moest het opnieuw worden opgebouwd.

Gisteren heb ik, samen met de andere backpacker, geholpen bij het scheren van schapen voor een competitie. Zelf heb ik geen schapen geschoren, maar voornamelijk geassisteerd bij het verzamelen van het wol, zodat het gewogen kon worden en dat verschillende andere dingen omtrent het wol konden worden bepaald. Deze competitie bestaat uit verschillende categorieën en het is mogelijk om hier een team van schapen in te schrijven, deze worden dan op een bepaald moment geschoren, waarna het dus gewogen word, maar ook de microns, het yield enz worden bepaald. Per categorie komen er dan winnaars uit, deze worden over een aantal weken bekend gemaakt op de Tambo Stock Show, waar ik ook een kijkje zal nemen. Het rest van de wol wordt aangeboden in een veiling en verkocht. Na afloop hebben we, met iedereen die geholpen had, als lunch een bbq gehad. Hier was ook weer leuk om andere mensen uit het dorp te leren kennen en te spreken.

Het was zeer interessant om te zien hoe het scheerproces van schapen hier aan toe gaat. Zeker omdat ik dit zelf een keer gedaan heb in Nederland en dat is toch wel een verschil met in Australië. Dat komt natuurlijk ook omdat zij veel mee ervaring hebben als mij, maar de methode van scheren hier is ook anders.

1. J van wylick:
    16 april 2018
    hoi
    geweldig.
    oma vindt het fantasties heeft zij nooit gedaan opa trouwens ook niet zo veel
    chantal vele groeten van oma en kusjes van opa
  2. Ardie:
    23 april 2018
    leuk om te lezen Chantal! Geniet er van.